Teveel (business)ideeën? Kill your darlings and marry the right one

Bijna elke dag kom je thuis met een nieuw idee. Daar zit een kans, dit kan beter, zo moet dat opgelost worden. Als ik thuis zo’n zin laat vallen, kijkt mijn vriendin me aan met een blik van ‘heb je hem weer met z’n ideeën’. En ja, dat klopt – soms loopt je hoofd over met leuke ideeën.

Een idee is echter niets waard. Het gaat om de uitvoering. Als je iets doet met je idee, dan kan het iets waard worden. En daar zit het ‘m in: vaak komen alle leuke ideeën die je hebt niet verder dan de fase ‘idee’. Er zaten zoveel ideeën in mijn hoofd, maar er kwam niets uit mijn handen. Ik kwam geen stap verder, niet wetende waar en met wat ik moest beginnen. Hoe ga je aan de slag met je ideeën?

Rate your darlings

De eerste stap die je daarin moet zetten is het beoordelen van je ideeën. Wees kritisch, het is niet te doen om al je ideeën tot uitvoer te brengen.

Plan een moment in je agenda waarop je alle tijd en ruimte hebt om hiermee aan de slag te gaan. (Lees en leer meer over plannen in deze blog.) Voor mij is dat bijvoorbeeld een zaterdagmiddag waarop ik alleen thuis ben en geen andere afspraken heb.

Is het moment daar? Vul dan onderstaand canvas in per idee. Dat hoeft niet uitgebreid, besteed er maximaal vijf minuten aan per idee. Elk idee beoordeel je op drie onderdelen:

  • Money: Brengt het idee binnen een jaar geld op? Trek eventuele kosten (bijv. opstartkosten) van de opbrengst af. Dit hoeft niet op de euro nauwkeurig, ik gebruik vaak termen als ‘niets’, ‘een klein beetje’ of ‘kwart maandsalaris’.
  • Happiness: Maakt dit idee je blij? Een beetje blij of heeeeel blij?
  • Time: Hoeveel tijd kost de uitvoering van dit idee je? Bijvoorbeeld: eenmalig een week of elke dag 2 uur?
Kill your darlings & marry the right one

Nu het moeilijkste moment: kiezen. Op basis van de drie onderdelen leg je je ideeën op volgorde: welke komt als beste uit de bus op alle drie de onderdelen? Kies maximaal 1 idee waarop je gaat focussen. Voor de rest geldt: kill your darlings. Deze ideeën gaan in de koelkast (nee, de vriezer!) of naar de begraafplaats. Vanaf nu denken en werken we niet meer aan deze ideeën.

We gaan al onze energie richten op het beste idee. Die gaan we waarmaken. Zet ‘m op!

Pacs Online, freelance online marketing door Stefan Verhoeve

> Meer artikelen